Sider

søndag 28. oktober 2012

Sosiale medier del 2.

Tiden er inne for en ny oppgave i sosiale medier, og jeg tenkte å fortsette fra der jeg slapp sist!

Jeg klarte utrolig nok å slette det forige innlegget mitt når jeg skulle fikse på skriftstørrelsen:-/
Skjønner nesten ikke at det er mulig, men sånn gikk det no!

Jeg har forsikret meg om at innlegget ble lest av foreleser og godkjent å at det ikke gjorde noe:-)
Phhh, for var en lettelse!
Ikke noe kjekt å bruke mye tid på en oppgave, som plutselig forsvinner:-(



Tenkte å fortsette å snakke om Riviera Maison Bergen og deres bruk av sosiale medier.


Jeg husker fra julen som var at Riviera Maison Bergen brukte Facebook og bloggen sin flittig.

De inviterte til VIPkvelder, ga prosenter til alle facebook følgere og de hadde gøyale konkuranser:-)

Dette gjør de også i andre annledninger, som her:





De kundene som følger Riviera Maison Bergen på facebook får innimellom tilgang til å kjøpe produkter for gjerne ned til 20 - 70%, der de som ikke har facebook ikke vet noe om tilbudet,
og jeg som er en skikkelig interiør entusiast syntest slike ting er gøyere enn gøyest:-)

Riviera Maison Bergenrivieramandc.blogspot.

For det første føler jeg meg som en eksklusiv kunde som er en av "få" som får disse gode tilbudene og som blir invitert til VIP kvelder.

Vet at det er mange andre butikker som benytter seg av denne gode måten å bevare og skaffe gode kunder på.
Kundene føler de er spesielle som får disse eksklusive tilbudene, som bare de vet om.
Blant annet en butikk som heter Drømmehuset vet jeg bruker mye av denne metoden.






Hvordan skal bedriftene nå sine kunder igjennon sosiale medier slik som Riviera Maison gjør?
Det er stor variasjon på målgruppene når det gjelder alder, interesser og kjønn.
Riviera Maison foreksempel når den gruppen som handler om kvinner mellom ca 20-50år som interesserer seg for interiør.

Andre har gjerne andre målgrupper, gjerne både for menn og kvinner.
Et eksempel jeg leste er tatt fra en eksklusiv klesbutikk som selger klær til både menn og kvinner i alle aldre.
Det står i BT at de har gjort en kjempe suksess dette året og det grunnet
Facebook. bt.no

Det viser seg mer og mer at bedrifter som er aktive i facebook og blogg gir gode fordeler for bedriften.

Man må dele inn målgruppene i hvordan de aktivt bruker sosiale medier.
Jeg har lagt ved en modell som jeg har hentet fra boken Groundswell for å vise hvordan de ulike brukerrollene er.

Denne legger vekt på bruken av blogg.





Jeg skal trekke fram noen viktige punkter til Sosiale medier.

1. Blogg:
Blogge om bedriften når det kommer nyheter, konkuranser, kundekvelder og tilbud. Man må også følge andre bloggere som har samme interesser.

2. Facebook:
Få følgere og få de til å "like". Bruke facebook til å legge ut link til bloggen og bruk facebook som en kundeservice tjeneste. Her må man være forsiktig å legge ut reklame, men som sagt kan man legge til link til både nettside og blogg der reklamen står.

3. Twitter:
Legge ut linker til de forskjellige nettsteder og gi opplysninger rasktløpende.

4. You tube:
Her kan man legge ut videoer av reklamefilmer, kundekvelder osv.



Når det kommer til Riviera Maison Bergen, så har de vært veldig flinke til å utnytte alle disse punktene å det har nok vert med på og gjøre deres butikk så populær.








post signature

3 kommentarer:

  1. Kjempekoselig blogg, og et flott innhold. Ja interiør fenger min interesse og, så du har gitt meg et nytt tips . Drømmehuset kjenner jeg til, men første gang jeg hører om Riviera Maison Bergen. Jeg har allerede slått de opp på Facebook, og skal kose meg i kveld med sidene deres. Takk for tipset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fin kommentar:-)
      Så bra at du ble tipset om Riviera Maison:-)
      De holder til på Exibition nede i kjelleren, utrolig mye fint:-)

      Slett
  2. Bra at du her tar inn teori og brukar den på eit tema som heilt klart engasjerer deg!

    SvarSlett